10 juli 2008

Ny resetidnings-recension

Har ju glömt bort att betygssätta senaste tidningen jag testade under uppresan till Umeå:

"Medicinsk Vetenskap" (vid Karolinska Institutet)
Maria och jag fick lära oss om zoonoser som sorkfeber och borelia, intressanta upptäckter kring övervikt och samband till antal fettceller i kroppen, prostatacancer och annat. Helhetsbedömningen är: mycket intressant läsning och inte alls så obegripligt som en medicinsk facktidning skulle kunna tänkas vara. Känns som att vi blev liite mer allmänbildade av att läsa den och man kände sig lite märkvärdig med den i handen. Tog en stund att läsa, kanske 2 timmar drygt, men det var mest för att man var tvungen att koncentrera sig och sätta sig in i varje nytt ämne ordentligt för att följa med. Inte som att skumma igenom en "hänt bild"... 50 kr skulle jag vanligtvis tycka var lite dyrt för en tidning men denna tidning kändes värd pengarna. En nackdel är att jag befarar fästingsbett och sorkfeber varje gång jag krattar eller nuddar ett träd efter orgien kring smittodjur i tidningen.
Intressant och smurtig tidning. Jag ger den 7/10.

Inga kommentarer: