20 maj 2008

Varm fin kärlek

Säger bara Armenien, Nederländerna och kanske Grekland och Norge också och även lite Israel, Slovenien och Ryssland. Så mycket glädje så mycket känslor så mycket gräsligt så mycket hånande. Gillar tom mellanspelet med kören innan röstningsresultatet. Var på väg att spontanapplodera dem efteråt. I år igen är jag övertygad om schlagerns betydelse för mänskligheten.

Och efter andra kvalet säger jag även Sverige, Island, Turkiet, Ukraina, Albanien, Bulgarien och Tjeckien-låten (tyvärr var sångerskan väldigt tondöv). Sen fanns det viss charm i Kroatien, Fyr Macedonia och Portugal.

Och då har vi inte ens börjat på de direktkvalificerade bidragen. Lördag blir hur bra som helst. Schlagerfrossa, bästa tänkbara för själen. Tycker bara att det är lite synd att ständigt återkommande favoriter som Cypern, Albanien, Grekland mm blivit lite för moderna och lika alla andra. Dom var ju som egna och unika förut vilket jag gillade. Nu har alla silvriga korta klänningar och schlagerdansgolvsvänliga låtar.

Men Eurovision är fortfarande tävlingen där människor lär sig engelska enkomt för sitt framträdande. Tänk, ingen aning om vad man sjunger men försöker få det att låta trovärdigt...
"Hasta la viista bejbi..."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fyr Macedonia gillade jag av två anledningar. Dels för att jag tycker att det är så underbart att höra landets namn, jag vill inte ge mig in på politiskt vatten här och hävda något jag inte vet mytcket om...men det låter så vackert tycker jag. Former Yugoslav Republic of Macedonia... Men så gillade jag henne och låten massor, däremot tycker jag att hon skulle ha skakat av sig den där illarappande slemmiga typen med sjukt ful väst. Han drog ju ner fullständigt! Men nu gick de ju inte vidare =( Annars gillade jag Perelli, Island och den något porriga Ukrainabruttan. Men jag kan inte låta bli att fundera över vad Christer sjögren hade kunnat bidra med... han hade helt klart stått ut lite bland bidragen. HIhihi.

Anonym sa...

Måste tillägga att jag inte fattade varför den där lilahårade pourtogisiska kvinnan fick komma vidare...är det för att fylla tjockiskvoten i finalen så att inte bidragens genomsnitts bmi understiger 16?

Jag gillar ju fylliga kvinnor, men jag kan inte undgå att misstänka lite tröströster i hennes fall för varken låten eller hon var vidare imponerande tycker jag.

Och får jag tillägga, varför klär man alla kraftiga personer i svarta tält?

Anonym sa...

Hahahaha en till...

Jag ångrar mig lite förresten, hon den tjocka var nog bra. Stark röst och så, men jag har ju lite svårt för allvarsamma schlagers, perelli och bengtzing är mer min stil. Lagom djupt.

Frida sa...

Sluta genast fundera över Christer Sjögren, det gör mig obehaglig till mods. Porrig brutta och tjockiskvot haha, så sant... Jag anser dock att tjockisen var bra, och är du med på vad texten handlar om. Fantastiskt! Sånna killproblem liknar inte mina hihi:)