10 april 2008

Schlagerskolan del 2



Eventuellt vet man efter första lektionen nu vilken typ av schlager man gillar. Extra credpoäng får man om favoriten tex är Loa Falkman. Steg två är att man måste tycka om att rabbla statistik och årtal. Det måste alla sanna schlagerfantaster. Det är bara att börja plugga in. Jag inser själv att jag har mina begränsningar där. Men det finns ljusning, som igår kväll när Ingrid frågade när Tommy Körberg vann melodifestivalen med "stad i ljus" och jag svarade ett år fel - men! imponerade till och med på henne när jag visste vilken placering han kom på i Eurovision och att han var sjuk vid framträdandet. Sånt är bra!

Min egen schlagerhistoria
Började någon gång efter 7 års ålder min schlagerkarriär på riktigt, när jag fick min egen röda bandspelare. Jag spelade in alla bidragen live från radio och sparade. Så småningom spelade jag även in alla utländska bidrag också. Tyvärr spelade jag över mycket av det senare när jag kom in i min "Tracks-period". (Då ägnade jag mig istället, till mina föräldrars förtret, åt att spela in "no limit" tre gånger på samma blandband för att den var så bra). Under slutet av 90-talet och början av 2000-talet hade jag en sån allvarlig svacka att jag inte tittade på melodifestivalen alls! Jag hittade som tur är tillbaka till mig själv igen, och nu handlar det mycket om att ta igen dom missade schlageråren. Har ju också 50- till 70-talet som är bristfälliga. Men schlagern har tack och lov blivit en del av mitt liv igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://youtube.com/watch?v=fcoHPTTCJPM

Ok...1.10 in i klippet island... kära kära värld.

Frida sa...

iooou! ofräsch kille