06 april 2008

Fem dagar till helg

Enligt tradition ska jag varje gång jag reser någonstans köpa en ny tidning som jag aldrig läst förut. Denna resa blev det bara en ny tidning på hemvägen med SJ för på ditvägen drabbades min hjärna av akut tids-missförstånd. Det var så illa att jag passerade den där leva lite farligt-gränsen som innebär att köra mot gult (och att tvätta efter tvättid) och gick istället vidare på färgskalan. Och det var längesen jag sprang som att det vore för mitt liv. När jag till slut entrade perrongen efter en stunds febrilt letande efter rätt spår, och fått en tågdörr öppnad av den vänlige konduktören, så var jag tvungen att flåsa hämningslöst i flera minuter och få skrattande kommentarer av dom närmsta grannarna i förstaklassvagnen jag felaktigt hamnade i. Utan flåsandet hade jag eventuellt behövt uppsöka sjukhus för att med defribillatorhjälp få mitt hjärta att slå jämt igen.

Tur var det att jag hann, så jag slapp mista en enda minut med min rödhåriga syster i Stockholm!

Det var mysigt också att komma hem med Ingrid och Kristoffer och se treanfilm och äta pasta. Nu är det bara tre veckor kvar som sambos. Vem ska sen säga till mig på kvällarna att ta en flourtablett??

Denna resas nya tidning: "Driva eget"
(Enl. Annelie den sista tidningen på Pressbyrån hon skulle välja) Har lärt mig om räntefonder och hur man vinner på lågkonjunkturen bland annat. Det fanns några smygsexistiska formuleringar och var lite lama bilder till texterna men jo rätt intressant! Fick också en näralivsinsikt-upplevelse från artikel om balans i livet där det stod med råd som "Fundera över vad som faktiskt är viktigt här i livet", "Inse att det aldrig blir bättre sedan. Tid är ingenting du kan sätta in på banken och ta ut senare." Humn, om man hela tiden tänker att det blir annorlunda senare så kanske man helt plötsligt står där en dag och känner det som att man kastat bort sin tid eller förlorat den. Om tanken på att det blir bättre sen pågår för länge kanske man ska fundera över att förändra sin tillvaro... Bara den djupa insikten drar upp helhetspoängen med ett poäng. Tidningen tog mig drygt 1,5 timmar att läsa inräknad en kvart då jag somnade. 7,5/10 poäng.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahaha jag tycker mig se ett mönster när det gäller dig och tågtider. Att färdas kollektivt verkar inte vara din grej riktigt! Vilken bra idé det där med att köpa någon ny tidning vid varje resa. Ska jag också börja med tror jag.