09 mars 2008

Schlagerskolan

Fick en förfrågan från en eventuell blivande schlagerfantast att lära sig mer om schlager. Tänkte att jag kör schlagerskolan här också.


När det gäller schlager då, så handlar det ju först och främst om att känna glädjen för hela grejen med schlager. Glädje är det genomgående temat. Jag skulle säga att som uppvärmning kan man fördelaktligen lyssna på några schlager för att avgöra vilken sorts schlagertyp man är. Så man vet vad man har att utgå från. Man kanske inte kan gilla all schlager, även om det är svårt att förstå för mig...

Välj någon av dessa t.ex, så går vi vidare sedan.

KLASSISK SCHLAGER:
Ann-Christine Bärnsten - ska vi plocka körsbär i min trädgård
Carola - främling
Claes-Göran Hederström - det börjar verka kärlek banne mig
Ted Gärdestad - satellit

80-TALS SCHLAGER ( de gyllene åren)
Lotta Engberg - fyra bugg och en cocacola
Lasse Holm & Monica Thörnell - é de det här du kallar kärlek
Anna Book - Abc
Herreys - Diggi-loo diggi-ley

Tommy Nilsson - en dag
Kikki Danielsson - bra vibrationer
Lena PH - dansa i neon

BÖRJAN AV -90 (den andra guldåldern)
Carola - mitt i ett äventyr / fångad av en stormvind
Pernilla Emma - I dina ögon
Pernilla Wahlgren - tvillingsjäl (det enda bra hon någonsin gjort)

NYMODERN SCHLAGER
Charlotte Perelli - tusen och en natt / hero
Linda Bengtzing - alla flickor utom jag
Shirley Klamp - min kärlek
Måns Zelmerlöw - cara mia
Jill Johnsson - kärleken är

UDDA SCHLAGER
Loa Falkman - symfonin
Haakon Pedersen & Elisabeth Berg - nattens drottning
JanEric Karlzon - flyktingen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har du varit på schlagerkvällen under Pridefestivalen? Det kan jag varmt rekommendera! Jag är inget stort schlagerfan, men där är det sån stämning att jag börjat böla till Shirley Clamp och fått för mig att Arvingarna är ungefär lika stora och bra som Morrissey.

Frida sa...

Hahaha, nej det har jag inte men man blir ju lockad om du hade en såpass stark upplevelse av Lasseman, Casper och Shirley:)!!
Kanske blir något för denna sommar!? Hoppas allt är väl med dig!

Anonym sa...

Hmmmmn...vilken typ är jag som gillar I love europe?

Frida sa...

Humn... den finns nog inte. Karnevalschlager med bastongångar kanske? Iaf borde du skämmas lite för att du tycker den är bra.